Greenway | Van supermarkt tot restaurant: de gele erwt heeft zijn plaats gevonden | Next Food Chain

U bent hier

Greenway | Van supermarkt tot restaurant: de gele erwt heeft zijn plaats gevonden

Give peas a chance! Het PeaPact project focust op de ontwikkeling van een lokale eiwitketen voor de gele erwt. Maar bij veel consumenten is deze erwt helaas nog onbekend. In deze reeks laten we verschillende schakels in de keten van de gele erwt aan het woord: van teelt tot verwerking en producenten. 

Greenway | Van supermarkt tot restaurant: de gele erwt heeft zijn plaats gevonden

Bij Greenway doen ze niet één ding: ze runnen een plantaardig restaurant, verkopen producten in de supermarkt, staan op festivals met hun heerlijke gerechten en werken bovendien in de foodservice. Ook zij zijn grote fan van de gele erwt, die trouwens al gebruikt wordt in enkele van hun producten. We spraken met Paul Florizoone, oprichter van Greenway. Hoe is het om als producent van plantaardige voeding mee te doen aan een project als PeaPact? En welke tips heeft hij voor andere producenten? 

Hoe is Greenway ontstaan?

Paul: “Greenway is ontstaan na mijn studie als handelingenieur, meer dan 26 jaar geleden. Ik ging na mijn studie op reis naar India, maar werd daar behoorlijk ziek van een maaltijd met vlees. Ik was destijds nog een verstokte vleeseter, maar ik wilde ook niet meer ziek worden. Op die manier ben ik daar veel meer veggie gaan eten. In India is het plantaardige aanbod heel gevarieerd, toegankelijk en bovendien heel lekker. Eenmaal thuis, is het idee gegroeid om met een vriend Greenway op te starten. We wilden op een open manier tonen aan een breed publiek dat lekker eten ook plantaardig kan zijn. Destijds was de vegetarische business nog bijna onbestaand, maar we wilden ons niet enkel focussen op de geitenwollensokkendragers. Het moest een toegankelijk en open concept worden, en zo geschiedde: het eerste Greenway restaurant in Gent.”

“Ons eerste restaurant in Gent was eigenlijk een gezonde fastfoodketen waarbij we veggie burgers serveerden, pizzabodems met groenten, twee rijstgerechten en andere lekkere dingen uit de wereldkeuken. Vanaf het begin af aan is dat eigenlijk heel goed gegaan, mede doordat we destijds uniek in onze soort waren. De eerste 15 jaar hebben we het bedrijf uitgebouwd en restaurants op andere locaties opgericht. Daarna heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een aantal bereide gerechten gepitcht bij de Delhaize om te kijken of we ook daar konden verkopen. En jawel, vanaf toen zijn we producten beginnen ontwikkelen onder het merk Greenway in een -toen nog- erg beperkt vegetarisch schap in de supermarkt.  Uiteindelijk zijn we ook naar foodservice gegaan en hebben we een vertrouwde plaats gekregen op festivals.”

 

Een heel groeitraject! Waarom doet Greenway nu mee met project PeaPact? Wat doen jullie precies?  

“We geloven heel sterk in het lokale verhaal. Wij willen dé Belgische speler zijn, dus het zou natuurlijk heel fijn zijn als we de gele erwt - een belangrijk bestanddeel in een aantal van onze producten - van een lokale bron kunnen halen. De vegetarische markt blijft relatief klein en is heel concurrentieel, dus je moet je onderscheiden. Met Belgische grondstoffen kunnen we dat waarmaken.” 

 

“We merken nu al dat het lokale, Belgische karakter goed werkt. Zo hebben we bloemkoolworst met Belgische bloemkool en cordon bleu met Belgische knolselder. Het zou fantastisch zijn als de lokale eiwitten van de gele erwt ons karakter nog zouden versterken, binnen een haalbaar economisch kader uiteraard.”

Wat hebben jullie geleerd uit PeaPact? 

“Wat ik vooral meeneem, is dat lokale sourcing haalhaar is, tegen een haalbare prijs. We hebben gezien voor welke uitdagingen we nog staan: zo moeten we bekijken hoe we de gele erwten gepeld krijgen op kleine en middelgrote schaal. We moeten kijken naar een duurzaam verdienmodel voor verwerker en landbouwer. We moeten zorgen dat er voldoende product is en dat opschaling mogelijk is.” 

Jullie doen ook mee met het vervolgproject. Wat hopen jullie uit PeaPact 2 te halen?

“Bij PeaPact 1 lag de focus op biologische productie, bij PeaPact 2 zullen we ons eerder buigen over conventionele teelt - wat nauwer aansluit bij onze manier van werken. We willen kijken naar een model dat voor iedereen in de keten haalbaar is. We gaan mee in de begeleidingsgroepen zitten en geven advies vanuit onze inzichten. Ook zouden we graag een product ontwikkelen op basis van de gele erwt, dat toch haalbaar en betaalbaar is.” 

 

Hoe testen jullie nieuwe producten? Gaat dat eerst via het restaurant, de supermarkt, op festivals of nog ergens anders? 

“Nieuwe producten worden eerst geproefd in de testkeuken. Daarna gaan we in een klein team het product beoordelen. Daarna nodigen we consumenten uit op kantoor om tastings te doen, maar we delen ook proevertjes uit in het restaurant en vragen dan direct om feedback. De supermarkt en festivals zijn niet onze testplaatsen: daar serveren we enkel gerechten die veelvuldig geproefd en goedgekeurd zijn.” 

“Momenteel hebben we al een aantal producten op basis van gele erwt, namelijk de Greenway burger, Greenway gehakt, de chipolata en de merguez. Deze producten bevatten de eiwitten van de gele erwt, en zo hebben ze goede voedingswaarden en zijn ze bovendien heel lekker.” 

 

Hoe kunnen jullie het verschil maken bij de klant met de gele erwt?

“We zetten nu al heel sterk in op onze producten met gele erwt. Dat is echt een unique selling point. Nu komt die erwt voornamelijk nog uit Noord-Frankrijk, maar als we die uit België zouden kunnen halen, dan zou het helemaal mooi zijn. De erwt is allergeenvrij, de teelt is goed voor het milieu en verrijkt de bodem. Een prachtig verhaal dat we graag vertellen.” 

 

Wat is jouw favoriete gele erwt recept? 

“Een indische dahl met gele erwt uit eigen keuken!”

 

Webinar

 
Het PeaPact project werd mogelijk gemaakt met steun van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij in het kader van de eiwitstrategie. Partners zijn HOGENT, Landbouwer Karel Dewaele, Inagro, Bond Beter Leefmilieu, Agrosoft, La vie est belle, De Hobbit, Cosucra en Delifresh. Op 16 april organiseren we een webinar om de resultaten voor te stellen. Inschrijven kan hier