Lid in de kijker: La Vie Est Belle | Next Food Chain

U bent hier

Lid in de kijker: La Vie Est Belle

De verkoop van Bioproducten is gegroeid van 1,6% tot 5%. Daarom spreken we  met Lieven Deraeve Process Development Manager bij La Vie Est Belle over de weg die ze aflegden, hun waarden en hoe zij keuzes maken in hun duurzame onderneming. La vie est belle biedt voor de consumentenmarkt vegetarische en vegan burgers en spreads met lokale en biologische ingrediënten. La vie est belle is lid van Next Food Chain. 

Hoe is La vie est belle ontstaan en welke weg hebben jullie afgelegd?

In de vroege jaren 80 ontstond het idee in Afrika, en in de vroege jaren 90 hebben Katrien Steeman en haar man Stefaan Deraeve La vie est belle opgericht. Gedurende de jaren is het bedrijf gestaag gegroeid, waarbij we altijd trouw zijn gebleven aan onze kernwaarden. Sinds 2010 versterken ook de  kinderen het team, waardoor ze  zijn uitgegroeid tot een bloeiend familiebedrijf.

Welke waarden liggen aan de grondslag van La vie est belle?

Bij La vie est belle dragen we duurzaamheid hoog in het vaandel. Dit komt tot uiting in onze keuze voor biologische en lokale ingrediënten, het opbouwen van langdurige relaties met leveranciers en partners, en het maken van bewuste keuzes gedurende het hele productieproces.

Wat zijn de voordelen van bioproducten volgens jullie?

In de biolandbouw heb je gepassioneerde ondernemers en landbouwers, maar ook zij die slechts voldoen aan de minimum wettelijke vereisten. Wij werken heel graag samen met gepassioneerde biolandbouwondernemers. Wat voor ons belangrijk is aan biologische producten, is dat we respect hebben voor de grond. De voedingswaarde van onze producten is rechtstreeks verbonden met de kwaliteit van de grond. Je kunt zelfs proeven hoe groenten zijn gecultiveerd. Dit komt tot uiting in de smaak, textuur en volheid van onze producten.

Op welke manier merken jullie de stijgende prijzen van voedingsmiddelen op?

Net als andere producenten van biologische producten ondervinden we een terugval in de verkoop door inflatie. Mensen besparen vaak als eerste op voeding, wat jammer is. Gezonde voeding is echter essentieel voor een goede gezondheid, zoals de recente geschiedenis ons heeft geleerd. Gelukkig zien we dat onze klanten bewuste keuzes blijven maken en trouw blijven aan onze producten. Ze staan open voor nieuwe producten en hechten belang aan de gezondheid van henzelf en hun gezin.

Welke consumenten kopen jullie producten?

Onder onze eigen merknaam zien we voornamelijk verkoop aan bewuste consumenten, vaak hoogopgeleid en gemotiveerd door duurzaamheidsbewustzijn. Deze consumenten zijn altijd op zoek naar nieuwe dingen. Voor onze private label producten bereiken we een jongere, bewuste consument. Deze groep hecht veel waarde aan duurzaamheid en is geïnteresseerd in inspiratie en ontspanning. Ze zijn met name gecharmeerd van producten uit de wereldkeuken. Daarnaast is er een groep consumenten die, zodra ze kinderen krijgen, nadenkt over hun eetgewoonten en overstapt op kwaliteitsvolle voeding.Deze groep consumenten wordt gelukkig steeds groter. 

Welk advies geef je aan startende ondernemers die zich willen richten op plantaardige voeding?

Mijn advies zou zijn om vooral een product te creëren waar je zelf helemaal achter staat en wat je zelf elke dag zou eten. Onderzoek de markt en probeer vooral iets vernieuwends aan te bieden. Er is veel potentieel in de markt voor plantaardige voeding, dus wees creatief en onderscheidend om succesvol te zijn.

Ontdek meer over La Vie Est Belle op hun website